טיפים חשובים עבור בדיקת נגישות של אתרכם

ישנם עקרונות שונים להשגת תוצאות טובות, קיימות דרכים מגוונות לבדיקת התאמות הנגישות של אתר האינטרנט, כלים רבים פותחו בכדי להמחיש לנו כיצד לבצע הנגשה נכונה לטובת אנשים עם מוגבלויות.

כלים אלו הם נהדרים אך יחד עם זאת הם לעולם לא יוכלו לתת לנו תוצאות אמת כמו בדיקת האתר ע"י לקוחות שמשתמשים בפועל באתר, חווית המשתמש הנה סובייקטיבית ואם לא נעזר בקבוצות מיקוד של אנשים אמתיים , נקבל פידבקים מהלקוחות שלנו ובמקביל נבצע שימוש בכלים לבדיקה, לא נוכל לדעת איפה אנחנו עומדים באמת בבחינת נושא זה.

בעת בניית אתר האינטרנט לרוב מנסים להגיע לקהל יעד כמה שיותר רחב, להיות יעילים באפיון ראשוני,בפיתוח וכתיבת טקסטים נכונה בכדי להשיג תוצאות טובות, ההתעוררות בנושא נגישות מגיעה לרוב בסוף התהליך והדבר גורר בעיות של פיתוח נוסף, עיצוב שונה, עלויות גבוהות ואפילו להשפיע לרעה על הדרך בה פועל האתר.

דרך זו שגויה ביסודה ההמלצה שלנו לבצע אפיון UX ברמה אוניברסלית , שהנגישות תהיה לכולם כבר במחשבה הראשונית.

כעת נפרט מספר דרכים מועילות שבאפשרותכם להשתמש בהן בבדיקת הנגישות.

תכנית טובה

ראשית, יש לפנות למעצב/ בונה אתר האינטרנט שבחרתם ולשתף אותם ברצונות שלכם להקמה נגישה של הפרויקט –  מבחינת הנראות הרצויה,התוכן והאלמנטים הנדרשים, במידה ומדובר באנשי מקצוע שונים חשוב שיעבדו בהלימה אחד עם השני.

הם ידעו להסביר לכם האם ניתן ליישם תכונות מסוימות שאותם תרצו לממש וכמובן מה נכון ולא נכון עבור אתר האינטרנט שלכם.

השילוב הראשוני בין השנים עוד בשלב הבדיקות המוקדמות יסייע למזער נזקים עתידיים, גם במידה ותפנו אליהם בתלונות בעתיד בנושא נגישות שתלויה בעשייה הבסיסית שלהם, הם לא יופתעו ויתנו לכם מענה הולם.

שימו לב, גם אתם חייבים לעשות מחקר בנושא ולדעת מה אתם מבקשים ובמקביל לבצע בדיקות בכלים הרצויים על פי הנחיות WCAG 2.0 שבהן מפורט מה האתר צריך לכלול בתוכו.

הנחיות אלו נוצרו בכדי שכל מי שיבצע שימוש באתר שלכם יוכל לגשת אל תכניו ללא קשר לרמת הקושי או סוג המגבלה שלו.

שיקולים כגון ניגודיות של צבעים לעומת טקסט, גודל טקסט ויכולות ניווט מקלדת מהווים אבן דרך למשתמשים עם מוגבלויות.

הנחיות ה WCAG 2.0  בשילוב התקן הישראלי ת"י 5568  יסייעו לכם לזהות תכונות מפתח אלו וכשאר תרצו לברר עם אנשי המקצוע שבחרתם את הנושא תדעו למה עליכם לשים דגש.

רישום תכנית של שני אנשים

כנות היא המפתח

אם אתם מחפשים משוב כנה עליכם להיות מוכנים לתשובות אמתיות, קהל הגולשים שלכם ירגיש אם אתם עצבניים או מגוננים, אתם הרי צופים באינטראקציה ובתהליך חווית המשתמש מהצד ואתם חייבים להיות מסוגלים להגיב למשוב חיובי או שלילי, ושוב בואו נזכור כי אין דבר כזה נגישות ב 100% האתר לעולם לא יהיה מושלם מהבחינה הזאת, תמיד יהיו כאלו שימצאו משהו שהם לא מבינים או לא אוהבים. הרעיון הכללי הוא שישנה יכולת דיווח באתר לטובת אנשים עם מוגבלויות ואז אתם מבצעים התאמה ספציפית לטובת החוויה הסובייקטיבית שלהם.

גם אם אין לכם כיצד לתת מענה מסיבות טכניות המידע הזה עשוי לעזור לכם בתהליכי קבלת ההחלטות בעתיד.

אתם צריכים להיות עם ראש פתוח וחיובי כשאר אתם שומעים את המשוב מהמשתמשים שלכם, אם הם מתוסכלים או מבולבלים, זהו את התועלת שבכך בכדי לשפר את יכולות האתר שלכם. זה עלול להרגיש קצת אישי, בייחוד לאחר העבודה הרבה שכבר ביצעתם והרצון שלכם שהגולשים כן ימצאו את האתר שימושי וקל לניווט. תאמינו לנו מניסיון – זה לא אישי, הלקוחות שלכם מחזיקים את המפתח לנגישות ברמה גבוהה לטובת בעלי מוגבלויות בכל העולם.

בין אם האתר אינפורמטיבי בלבד או מכירתי או תדמיתי תמיד תשאפו לכך שכל אחד ואחת יוכלו לבצע בו שימוש.

הקשיבו בסבלנות ושימת לב למה שיש למשתמשים עם מוגבלויות לומר לכם- הם יכולים לתת פתרונות מדהימים ולעורר תבונה שאף אחד עוד לא חשב עליה.

נציגה מקשיבה בסבלנות

שימו לב לדיוק בהערות

כשאתם ניגשים לצוות הפיתוח שלכם בכדי לבצע שיפורים חוזרים או למעצב האתר לצורך בדיקות נוספות, יש לבוא עם הערות ספציפיות על מה בדיוק הבעיה שבה נתקלו המשתמשים שלכם, איפה באתר נצפתה הבעיה, אילו ניסיונות ביצעו ולא צלחו להם (לרוב הם ינסו לגשת אל המידע בדרכים חלופיות- חשוב להבין אילו דרכים הם כבר ניסו).

אם אתם ממש עמוסים או נוטים לשכוח כדאי לשקול הקלטה או צילום של שיחות אלו כמובן בהסכמה של הלקוח טרם ביצעתם הקלטה או הצילום – יש הרבה שיחושו מסתייגים או אי נוחות, בקשו בדרך נעימה, הם חייבים שתהיה להם האופציה להסכים או לסרב.

מחשב ללא מקש קונטרול

בצעו את הבדיקות ממחשב נגיש

לפני בחירת מקום לביצוע אירועים נהוג להביא יועץ נגישות לבדיקת התאמות הנגישות של המתחם לטובת אנשים עם מוגבלויות, אחת היועצות סיפרה שבתחילת דרכה הביאה את הנואם של הכנס ובדקה עמו כמה זמן לקח לו למצוא את הרמפה לעלייה לבמה, נשמע הזוי נכון?  אז זהו שהשיטה הזו תקפה גם כאשר מדובר באתר אינטרנט, אם אתם מצהירים כי באתר האינטרנט שלכם בוצעו התאמות נגישות, רצוי לבדוק איפה הנגישות מתקיימת ברמה הכי קלה וידידותית לקהל הגולשים בעלי המוגבלויות ולשם כך להיעזר במי שזקוק להתאמות נגישות אלו.חלק מהמשתמשים יצטרכו לדעת את פקודות הניווט של המקלדת במערכת, אחרים יצטרכו טקסט קריא לטובת קורא מסך. הכי טוב לבדוק אם התכונות מתקיימות מהמחשב שלהם ככה האינדיקציה והיעילות של התכנון הנכון תהיה כמה שיותר מהימנה.

 

האם ביצעתם התאמות נגישות באתרכם? האם ביצעתם בדיקות לפני או אחרי הקמת האתר העסקי?

נשמח שתשתפו אותנו בטיפים ורעיונות נוספים בנושא זה